Efectul devastator pe care lipsa somnului il are asupra corpului

Publicitate

Efectul devastator pe care lipsa somnului il are asupra corpului
Crezi ca organismul tau rezista pe termen lung daca nu dormi suficient noaptea? Crezi ca este bine sa te culci mereu dupa miezul noptii si sa te trezesti dimineata devreme? Crezi ca viata este prea scurta ca sa o petreci dormind dupa un program bine stabilit?

Publicitate

Poate ca ai trecut si tu prin aceste razvratiri sau poate ca mereu ai considerat somnul ca fiind o prioritate in viata ta, insa, un lucru este cert! Organismul are nevoie de somn, iar numeroasele studii realizate pana in prezent atrag atentia cu privire la ravagiile care se intampla in corp atunci cand este privat de somn pe termen lung.

Potrivit dr. Matthew Walker, un expert in somnologie, privarea de somn are efecte mult mai grave asupra corpului decat ne-am putea imagina. El sustine ca odata ce lumea ca incepe sa inteleaga ce legatura puternica exista intre lipsa de somn si bolile grave precum Alzheimer, cancer, diabet si obezitate, isi va da mai mult silinta sa respecte cele 8 ore de somn pe noapte.

”Privarea de somn are un efect devastator asupra corpului si nu lasa niciun coltisor neafectat. Si cu toate acestea, nimeni nu face nimic in aceasta privinta. Cand ai vazut ultima data un poster al unei campanii care sa avertizeze cu privire la importanta cruciala a somnului? Ti s-a intamplat sa auzi vreodata ca un medic i-a prescris unui pacient nu pilule ca sa doarma, ci sa respecte orele de somn si sa doarma mai mult?

Trebuie sa acordam mai mult atentie somnului”, avertizeaza dr.
Matthew Walker, director la Centrul de Cercetare a Somnului din cadrul Universitatii Berkeley, California.
Potrivit specialistului citat de publicatia The Guardian, in 1942 doar 8% din populatia incerca sa supravietuiasca cu 6 ore de somn pe noapte, iar in 2017 acest obicei este la ordinea zilei (1 din 2 persoane in aplica frecvent). De ce s-a ajuns in aceasta situatie?

”Lumina care este foarte puternica noaptea, din cauza reclamelor si a iluminatului stradal, constituie un prim inamic, deoarece degradeaza calitatea somnului. Al doilea motiv ar fi stresul de la locul de munca si programul prelungit. Si pentru ca nimeni nu vrea sa renunte la timpul petrecut in familie sau la distractie, prefera sa sacrifice noaptea si sa taie din orele de somn. Si anxietatea joaca un rol esential, deoarece ne simtim tot mai singuri si mai adanciti in depresie. Alcoolul si cafeaua sunt bauturi disponibile la tot pasul. Toate acestea sunt pe lista principalilor inamici care afecteaza grav calitatea somnului”, explica specialistul care are un program strict de somn.

Publicitate

Dupa ce a studiat efectele privarii de somn mai bine de 20 de ani, dr. Walker are grija sa doarma 8 ore in fiecare noapte. ”Da, ii ofer corpului in fiecare noapte cate 8 ore de somn, iar acest lucru nu se schimba niciodata. Este cel mai important lucru, precum si obiceiul de a te culca si trezi la aceleasi ore. Iau somnul in serios pentru ca am vazut cu ochii mei ce se intampla cand corpul este privat de somn. Dupa ce ajungi sa constientizezi faptul ca dupa o singura noapte de 4-5 ore de somn, celulele care ne apara de cancer scad cu pana la 70% si ca privarea de somn are o legatura directa cu cancerul de colon, prostata si san, nu cred ca mai poti sa ignori importanta somnului”, declara specialistul care a publicat o carte cu descoperirile sale, intitulata ”Why we sleep”.

Peste 20 de studii epidemiologice realizate pe scara larga atesta faptul ca cu cat dormim mai putin, cu atat traim mai putin. De exemplu, o persoana cu varsta de 45 de ani sau peste care doarme in medie 6 ore pe noapte este cu 200% mai expusa riscului de a suferi un infarct, in comparatie cu una care doarme 7-8 ore pe noapte.
De asemenea lipsa somnului are un efect nefast asupra glicemiei, generand fluctuatii mari si un raspuns slab la semnalul transmis de insulina.
Cu cat dormi mai putin, cu atat esti mai predispus la ingrasare, deoarece lipsa somnului scade nivelul unui hormon numit leptina, care semnaleaza senzatia de satietate, si creste nivelul hormonului grelina, care accentueaza senzatia de foame.

Un alt aspect semnalat de specialist este legat de faptul ca daca obisnuiesti sa dormi prea putin creste foarte mult riscul de a dezvolta mai tarziu boli neurologice grave, cum ar fi Alzheimer.
Exista o explicatie stiintifica pentru acest lucru: se pare ca are legatura cu depunerea placilor de proteine beta-amiloide, ce se formeaza la nivelul creierului afectat de maladia Alzheimer si care distrug celulele inconjuratoare. In timpul somnului, aceste depozite sunt curatate de la nivelul creierului, evitand astfel degradarea lui.
De asemenea, respectarea unui program strict de somn poate sa imbunatateasca calitatea vietii persoanelor care sufera de diverse tulburari, cum ar fi tulburarea bipolara.
Sursa: sanatate.bzi.ro

Publicitate

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *