GRASIMILE TRANS – UN RISC PREA MARE PENTRU SANATATE

CE SUNT GRASIMILE TRANS?

Grasimea trans e una din cele 4 tipuri larg raspandite de grasimi din alimente (alaturi de cele saturate, polinesaturate, mononesaturate). E alcatuita din acizi grasi nesaturati ale caror molecule contin legaturi duble de tip trans.

Acizii trans exista in natura (lapte si alte grasimi animale) la un nivel de 2-5% din grasimi.  Cu toate acestea, acizii grasi saturati animali sunt predominat‘cis’(deci sunt mai putin ‘voluminosi’ spatial).

SUB CE FORMA LE CONSUMI , SAU de ce alimente trebuie sa te feresti.

Populatia consuma, in general, o cantitate mare de grasimi trans reprezentata de uleiurile vegetale hidrogenate din industria alimentara de tip : fast food, snacks, chips, prajituri, produse de patiserie, uleiuri rafinate si dublurafinate folosite la gatit, margarina si alte produse.

DE CE SUNT FOLOSITI ?

Pentru producatori beneficiile grasimilor trans sunt remarcabile :

  • maresc viata produsului(12-18 luni)
  • scade necesarul de congelare al produselor=>pret mai scazut de tranport/pastrare
  • sunt ieftini => ofera marje de profit ridicate
  • pot fi consumati de vegetarieni (sunt grasimi vegetale)=> vanzari crescute

DE CE SUNT NOCIVI ?

Studiile efectuate ulterior au demonstrat ca alimentatia cu grasimi trans provoaca :

  • obezitate, boala de inima, cancer, diabet, boli degenerative ale articulatiilor, depresie, modificari comportamentale ;
  • creste LDL-colesterolul(rau) si scade HDL-colesterolul(bun), avand efect proaterogen dublu(fata de grasimile saturate animale care cresc LDL dar nu scad HDL).
  • Efecte cancerigene datorita prajirii(mai ales prajirea repetata) cu ulei trans ce duce la aparitia de acroleina, acrilamida, si a unor produsi de glizozilare ;
  • Interfera cu procesul de transformare al acidului arahidonic in diverse prostaglandine, cu efecte fiziologice importante ;
  • Nu sunt esentiale/necesare corpului/ nu ofera vreun beneficiu consumatorului

CATEVA RECOMANDARI PRACTICE PENTRU O VIATA SANATOASA :

1) SPORT  ar fi bine sa faci efort cel putin 30 de minute de 4 ori pe saptamana;

2) CALORII : consumă calorii corespunzator varstei, efortulului, si tipul metabolic;

3) CE SĂ EVITI? TOATE PRODUSELE pe a caror eticheta scrie ULEIURI VEGETALE HIDROGENATE. Acestea pot fi si ascunse in diverse alimente cumparate in restaurante, patiserii, cofetarii..practic cam tot ce intra in categoria junk food are grasimi trans : prajituri, chipsuri, inghetata , sau limitarea lor la 1data/sapatamana.

4) CE SA MANINCI : INCLUDE grasimi saturate si nesaturate din urmatoarele surse : nuca de cocos cruda, masline, nuci, migdale, alune, seminte de dovleac crude, unt in loc de margarina, iar la gatit, ar fi bine sa folosesti untura in locul oricaror tipuri de ulei sau ulei de samburi de struguri nerafinat

5) NU ARUNCA BANII PE MANCARE NESANATOASA. NU ESTE ECONIMIC. Grasimea trans in particular si mancarea nesanatoasa in general nu se justifica din punct de vedere economic. Multi oameni afirma adesea ca mancarea sanatoasa si buna e scumpa, desi este absolut fals ! O sticla de bautura racoritoare cu o punga de chipsuri si 2 batoane de ciocolata costa lejer 10 ron…cu banii astia putem cumpara 100 de grame de nuca/migdale/fistic crud (2,5 lei), 100 de grame de masline(2 lei), 200 de grame de piept de pui (2,6lei) si mai ramane si de 100 de grame de unt(1,5 lei) ! (alimentele au fost alese intamplator, se pot alege fructe/legume in loc de oleaginoase si carne in aceeiasi zona de pret).

CONCLUZIE: EVITĂ ORICE PRODUS CARE ARE PE ETICHETĂ URMĂTOARELE INGREDIENTE : GRASIMI VEGETALE HIDROGENATE SAU PARŢIAL HIDROGENATE, ULEI VEGETALTAL RAFINAT, ULEI VEGETAL HIDROGENAT (MAI NOU UNELE PRODUSE FOLOSESC ULEUIL DE PALMIER HIDROGENAT ), MARGARINĂ.

Bibliografie

1)    Erkkilä A, de Mello VD, Risérus U, Laaksonen DE. Prog Lipid Res. 2008 May;47(3):172-87. Epub 2008 Feb 15.Dietary fatty acids and cardiovascular disease: an epidemiological approach.

2)    Warensjö E, Sundström J, Vessby B, Cederholm T, Risérus U. Am J Clin Nutr. 2008 Jul;88(1):203-9.Markers of dietary fat quality and fatty acid desaturation as predictors of total and cardiovascular mortality: a population-based prospective study.

3)    Eckel RH, Borra S, Lichtenstein AH, Yin-Piazza SY; Trans Fat Conference Planning Group. Circulation. 2007 Apr 24;115(16):2231-46. Epub 2007 Apr 10. Understanding the complexity of trans fatty acid reduction in the American diet: American Heart Association Trans Fat Conference 2006: report of the Trans Fat Conference Planning Group.

4)    Ghafoorunissa G. Asia Pac J Clin Nutr. 2008;17 Suppl 1:212-5.Role of trans fatty acids in health and challenges to their reduction in Indian foods.

5)    Wang J, John EM, Horn-Ross PL, Ingles SA. Nutr Cancer. 2008 Jul-Aug;60(4):492-504.Dietary fat, cooking fat, and breast cancer risk in a multiethnic population.