Dr. Andrei Laslău

Slabeste mancand regeste!

Lecții de dietă keto, cu Andrei Laslău

Din dialogurile precedente cu medicul Andrei Laslaune-a placut cel mai tare faptul ca putem manca imparateste (regeste, cum spune, pe pagina sa de Facebook, dr. Andrei Laslau) si putem slabi. In plus dieta keto iti da voie sa mananci orice aliment permis, la orice ore, daca iti este foame. “Oamenii cred ca mancand putine grasimi slabesc, desi este exact pe dos.

Cea mai buna metoda de a slabi este sa mananci mai multe grasimi si sa restrictionezi la maximum carbohidratii, in special zaharurile simple”, spune medicul Andrei Laslau. Dieta ketogenica cere ca din totalul caloriilor zilnice 65% sa provina din grasimi, 30% din proteina si 5% din glucide. Diminuarea glucidelor in dieta, scade nivelul de insulina, iar aceasta duce la activarea lipazei. Aceasta desface trigliceridele din tesutul adipos in acizi grasi. Acestia ajung in sange, sunt tranferati in mitocondrie – uzina energetica a celulei, unde sunt oxidati si se formeaza ketone, pe care le poate folosi organismul pentru energie. Contrar parerii unor nutritionisti ca sistemul nervos functioneaza numai cu glucoza, creierul este un mare consumat de ketone in dieta keto. Exista niste studii experimentale pe animal care au obtinut rezultate bune tratand tumori cerebrale cu dieta keto si iradiere.

Dieta ketogenica permite scaderea semnificativa in greutate, dar pastreaza 90% din masa musculara, determina scaderea trigliceridelor, mentine glicemia in limite foarte bune, scade colesterolului rau si creste colesterolului bun si determina scaderea inflamatiei sistemice. Dieta keto este utila ca tratament in sindromul metabolic, steatoza hepatica, diabet de tip II, dislipidemie, epilepsie, Parkinson, scleroza multipla, Alzheimer, poate previni cancerul conform unor studii recente.

Afla care sunt alimentele permise si care sunt cele interzise in dieta keto

Dieta keto inseamna sa mananci grasimi? Cate grasimi? Cate calorii in dieta zilnica?

Nu! Nutritionismul a gresit. A scos nutientii din alimente, alimentele din dieta si dieta din stilul de viata. Au permis sa apara margarina cu omega 3 care este buna pentru inima. Te doare capul efectiv cand vezi reclamele. Dieta keto / low carb trebuie sa devina un stil de viata. Eu nu recomand sa mananci nelimitat grasimi (si in nici un caz grasimi animale). Nu recomand nici excesul de proteine. Aici, dupa umila mea parere, s-a facut o greseala. Si provine de la Atkins, pe care nu-l putem noi judeca. El a recomandat consumul fara limita de proteine si grasimi. Aia a fost greseala majora dupa parerea multora. Eu recomand moderatie. Regula de aur este sa mananci doar cand iti e foame, pana te saturi asa pe la vreo 80-90%, sa incerci sa alegi alimente permise, in combinatii intuitive, sa stai la masa, cu o companie placuta, sa mananci calm si relaxat, fara nervi, fara stres. Este necesar ca alimente permise sa fie in cel mai bun raport pret/calitate pe care ti-l permiti, si sa respecti orele de masa. Conditiile de relaxare si companie placuta se intalnesc doar la azil, dar trebuie sa incercam sa facem tot ce putem pentru noi si in viata de zi cu zi. Dieta keto are avantajul iesirii din Cercul Carbohidratilor sau Cercul Foamei, astfel ca vei avea o dieta cu un deficit caloric semnificativ, pentru ca nu te poti indopa cu mancare adevarata. Poti sa razi o caserola de inghetata de 700 grame in cateva minute. Asa suntem construiti. Dar incearca sa te indopi cu salate, legume, carne fiarta sau la cuptor, peste, branzeturi, oua, oleaginoase sau fructe putin dulci si ai sa vezi ca este imponsibil. Hrana adevarata nu se poate manca in cantitati industriale. Asa ca nu este necesar sa stabilim un barem caloric, pentru ca daca respecti alimentele permise si pe cele interzise, restul vine de la sine. Eu totusi recomand la inceput celor cu care lucrez in mod personalizat sa-si faca jurnal alimentar si sa monitorizeze la calorie si gram, macar in primele saptamani.

Este admirabila pledoaria pe care o faci (si demna de lauda audienta de care beneficiaza), impotriva alimentelor procesate, pline de zahar si/sau grasimi trans.

Trebuie sa mancam alimente, nu surogate sau copii de alimente. Tot ceea ce este procesat este o copie a alimentului original. Este o mare diferenta intre a manca si a te hrani. Eu vorbesc despre hrana, adica mancare pe care ar recunoaste-o si strabunica ta. O masa sanatoasa keto este gata in 3 minute sau cel mult 30. Asta e fast-food adevarat. Mancare, nu jeguri frumos ambalate cu reclame pe pereti. Platesti si mancarea, si reclama, si medicul care o sa-ti ingrijeasca sanatatea subrezita de porcariile din mancare. Stii cam cat mai costa un kilogram de Snicker? Mai mult decat un kilogram de carne, nuca sau branza. Undeva peste 30 de lei. Si contine zahar si grasimi vegetale hidrogenate (adica margarina). Sunt un lux la pretul asta. Daca ti le permiti, inseamna ca iti permiti si o sanatate subreda, si tot felul de probleme peste ani, poate un diabet, poate un cancer, poate o boala cardiovasculara.

O masa de pranz: patru pulpite de pui la tigaie, in ulei de palmier, o rosie, doi castraveti si o mana de nuci, plus ceva cascaval ras.

Adica vrei sa spui ca este mai mult decat necesar sa eveluam raportul corect intre pret si calitate si sa citim etichetele. Nu? Pentru asta pledam si noi.

Da, asta spun. Grasimile hidrogenate (margarina) si glucidele rafinate sunt raspunzatoare pentru maladiile mentionate, ajunse la acest moment adevarate epidemii. Niste greseli/deficiente in recomandarile nutritionale propagate de-a lungul timpului au demonizat untul si au pus la loc de cinste margarina. Inca i se mai face si azi reclama. Si este snistru! Problema este ca ea nu e numai in cutie, unde o poti evita, ci si in tot ce inseamna cofetarie, patiserie, fainoase, dulciuri, zaharoase. Oriunde scrie grasime vegetala hidrogenata, sau grasime vegetala – fara sa mai continue, sa tii minte ca mai bine lasi produsul pe raft si iti ei altceva.

Andrei Laslau si dieta ketogenica

Am luat la rand toate meniurile tale. Dupa parerea mea sunt foarte gustoase. Poate ca as adauga ceva mai multe ierburi, piper, un pic de usturoi, poate ceva suc de rosii, in rest nu am ce sa zic cu o singura exceptie. Acest stil alimentar nu este prea scump?

Multa lume sustine ca dieta mea este scumpa, ca nu este pentru oameni normali, ca e numai pentru oameni cu bani. Am postat pe contul meu de Facebook bonul de casa al unei liste scurte de cumparaturi, toate alimentele cumparate mergand perfect pe keto. Tot ce am cumparat pot manca la orice ora din zi sau din noapte, pentru ca se incadreaza perfect in regulile dietei, iar in restul timpului stiu sa fac alegeri bune. Deci avem in poza aia 2,7 kilograme de cascaval traditional, 380 grame de smantana 30%, 410 grame de mascarpone, 400 grame de telemea maturata, 500 grame de caju (din pacate prajit si sarat), 2,6 kg de fructe de padure congelate, 500 grame de masline naturale si un pachet de biscuiti oreo – pe care i-am dat deja), totul cu vreo 133 lei fara biscuiti. Daca as manca singur din ele mi-ar ajunge toate astea cel putin 10 zile. Asta inseamna cam 13.3 lei/zi. Cam cat 40 de grame de baton bio din orez cu ciocolata si fara gluten – jeg nutritional bio la 247.54 ron/kg. Sau cam cat un meniu la fast-food, poate (eu nu intru acolo – dar si daca as intra tot as stii ce sa mananc – un dublu cheeseburger fara chifla, o salata si o cafea fara zahar), si mai putin decat o saorma la Dristor.

Ok! M-ai convins! Ma apuc de keto! Si continuam discutia maine!

Continuam….

Andrei Laslau este medic rezident chirurgie generala anul IV, la spitalul sfantul Ioan din Bucuresti. Andrei este pasionat de nutritie, are numeroase articole publicate inca din facultate pentru Jurnalul National si alte publicatii. Studiul pe care s-a bazat lucrarea lui de diploma a fost onorat prin publicarea in junalul Public Health Nutrition al Cambridge University Press.